• Mäklare i Uddevalla, Ljungskile - Bostadsbutiken
  • Mäklare i Uddevalla, Ljungskile - Bostadsbutiken

Sälj din bostad i Uddevalla & Ljungskile

Bostadsbutiken står vid din sida hela vägen

Att sälja sitt hem är ett stort steg i livet, och valet av mäklare är avgörande för att det ska kännas rätt.

Hos oss står långsiktiga relationer och nöjda kunder i fokus. Vi brinner för varje försäljning och tar oss tid att verkligen förstå dina behov och önskemål. På så sätt kan vi anpassa hela processen för att passa dig och din bostad.

När du väljer oss kan du känna dig trygg genom hela försäljningen, oavsett om det gäller en lägenhet, villa eller fritidshus. Vi guidar dig genom varje steg för att göra affären så smidig och framgångsrik som möjligt.

Kostnadsfri värdering

Nyfiken på vad din bostad är värd, eller funderar du på att sälja? Vi erbjuder en kostnadsfri värdering som ger dig en klar bild av marknadsläget och hjälper dig att ta nästa steg.

Din partner genom hela processen

Vi finns här för att svara på dina frågor och hjälpa dig att navigera genom bostadsförsäljningen.  Även om du inte är redo att sälja än, hjälper vi dig gärna med rådgivning inför framtiden – så att du kan känna dig förberedd när tiden är rätt.

Så här går försäljningen till – våra 12 steg mot en lyckad affär

  • 1

    Första mötet med din mäklare

    Det första steget mot en bostadsförsäljning är ett möte mellan dig och din mäklare. Du kanske ska sälja först om ett år? Kanske vill du hitta en ny bostad innan du säljer ditt nuvarande? Det kan ändå vara klokt att ha lång framförhållning och att vara väl förberedd, för timing är viktigt 

    Med vår erfarenhet kan vi ge råd om eventuella förbättringar eller åtgärder, som kan underlätta försäljningen. Om du har bestämt dig för att sälja så värderar vi din bostad, lyssnar på dina önskemål och berättar om hur vi hjälper dig till en framgångsrik bostadsförsäljning. 

  • 2

    Bra förberedelser ger trygga köpare

    Inför vårt möte ser vi gärna att du förbereder dig genom att ta fram handlingar och uppgifter om din bostad. Det kan exempelvis vara ritningar, kartor, uppgifter om eventuella servitut och en sammanställning av senaste årets driftskostnader.  

    Vi tycker även att det är viktigt att samla in “mjuka fakta” om din bostad. Det som du tycker är positivt med ditt boende är kanske det som köparen senare fastnar för.  

    Som säljare har du en upplysningsplikt gentemot köparen av din bostad. Tänk på att de fel och brister som du upplyser köparen om kan du inte senare bli ersättningsskyldig för. Oavsett om de är stora eller små. 

    ⇒ Undersöknings- & upplysningsplikt (PDF)

  • 3

    Fotografering & homestyling

    Fotograferingen är en viktig del av försäljningen. Dina foton kommer att användas vid marknadsföringen av din bostad och de kommer att presenteras och marknadsföras i många olika kanaler 

    Självklart vill du visa din bostad från sin allra bästa sida så därför får du träffa vår stylist Daniella som kommer med handfasta tips och råd. Hon ser ditt hem med nya ögon och kan få fram dess fulla potential, ibland genom enkla medel. En trivsam bostad kan ge fler spekulanter och ett bättre slutpris.  

    Ett möte med vår duktiga stylist kostar inget extra utan ingår i vårt arvode. 

    ⇒ Förbered inför fotografering (PDF)

  • 4

    Anpassad marknadsföring & presentation

    Vi marknadsför din bostad på de kanaler där blivande spekulanter för just ditt hem finns. För marknadsföring handlar inte bara om att synas, utan det är minst lika viktigt att man tilltalar rätt målgrupp.  

    Vi presenterar din bostad på sociala medier, på vår hemsida, på Hemnet, i vissa dagstidningsannonser och i ett särskilt prospekt som trycks upp till visningen. Det är viktigt att alla uppgifter är korrekta, därför vill vi att du som säljare godkänner beskrivningen av din bostad. 

  • 5

    Inför visningen

    Självklart vill du visa din bostad på absolut bästa sätt. Förbered dig genom att få ditt hem så inbjudande och hemtrevligt som möjligt. Är det en bostad med trädgård så behöver även den vara i sin ordning med nyklippt gräsmatta och rensade rabatter. 

    Checklista visning (PDF)

  • 6

    Visningsdags

    På visningen är det mycket som skall redas ut på kort tid. Vi ser därför en fördel med att vara två på visningen, en mäklare och en visningsvärd. För oss är det viktigt att visningsgästerna får all tänkbar service och tid att ställa frågor. Oftast har vi en helgvisning under dagtid och en visning under en vardagseftermiddag. På vissa visningar erbjuder vi även ”barnpassning”. 

  • 7

    Transparent budgivning

    Om det är flera som är intresserade av att köpa din bostad är det vanligt att det blir budgivning. Som säljare är du uppdaterad om vad som händer i din budgivning, enklast är det att följa den på vår hemsida eller via sms.  

    Även alla intressenter som deltar i budgivningen kan följa den på samma sätt, på så vis säger man att det är en öppen budgivning. Budgivningen ser olika ut från fall till fall. Ibland är budgivningen intensiv och ibland kan den dra ut på tiden. Vi förstår att det kan kännas nervöst för både dig och intressenterna. Därför sköts budgivningen alltid på ett tryggt och säkert sätt.  

    Alla bud och villkor från intressenterna dokumenteras. Vid kontraktsskrivningen får köpare och säljare en skriftlig redogörelse om budgivningen Det är alltid du som säljaren som avgör vem som slutligen får köpa. De muntliga buden är inte bindande. Avtalet är bindande först när ett skriftligt köpekontrakt undertecknats av både säljare och köpare. 

  • 8

    Kontraktsskrivning

    När du som säljare accepterat ett bud från en intressent så är det dags för kontraktsskrivning. Kontraktet måste vara skriftligt. Säljare och köpare träffas tillsammans med mäklaren i vår butik på Kilbäcksgatan 17 i Uddevalla.  

    Tillsammans går vi igenom kontraktets innehåll. Förutom köpeskilling (köpesumman) innehåller kontraktet villkor gällande tillträdesdag, den dagen då de nya ägarna tar över bostaden och eventuella förbehåll för köpets giltighet. Det kan exempelvis vara att bostaden skall besiktas eller att köparen skall godkännas av bostadsrättsföreningen.  

    I kontraktet behandlas även säljarens och köparens upplysnings- respektive undersökningsplikt och vad som skall ingå i köpet (fastighetstillbehör). 

    Fast och lös egendom (PDF)

    Upplysnings- och undersökningsplikt (PDF)

  • 9

    Handpenning

    När köpekontraktet undertecknats betalar köparen en handpenning på vanligtvis 10 procent av priset. När ni har ett bindande köpeavtal, det vill säga när eventuella förbehåll eller villkor har avklarats, betalas handpenningen ut till dig. Det är först i detta skede som vi tar ut vår betalning – vanligtvis genom att vi drar av den ur handpenningen. Tänk på att vårt arvode är avdragsgillt i din kommande deklaration! 

  • 10

    Flyttning & städning

    Det är mycket att tänka på inför flytten. Som säljare ansvarar du för att fastigheten är städad vid tillträdet, den dagen då köparen tar över fastigheten. Träffa gärna köparna i bostaden före tillträdet, för att de skall kunna godkänna städningen, det är skönt att ha det gjort före själva tillträdet.  

    Många väljer att anlita ett städbolag eftersom det är så mycket annat som ska hinnas med i samband med en flytt. Ta gärna hjälp av våra infoblad och checklistor inför flytten. 

    Flyttstädning (PDF)

  • 11

    Tillträde & slutbetalning

    Inför affärens avslutning skickar vi dig en skriftlig kallelse. På tillträdesdagen sker slutbetalningen och vi träffas då igen, mäklare, säljare och köpare. Det vanligaste är att vi har bokat tid hos köparens bank men ibland träffas vi hos oss på Kilbäcksgatan 17.  

    Vid köp av fastighet överlämnas ett så kallat köpebrev till köparen. Köpebrevet är ett kvitto på betalningen och krävs för att köparen skall kunna få lagfart och bli registrerad ägare av fastigheten. Vid köp av bostadsrätt överlämnas ett kvitto, köpbevis, som visar att köparen erlagt full betalning. 

    Det är först vid tillträdet som du skall överlämna bostadens alla nycklar till köparen. Lämpligt och väldigt trevligt är, om du som säljare överlämnar de handlingar som tillhör bostaden exempelvis ritningar, tomtkarta och kanske gamla vackra handlingar som du en gång fick vid ditt köp av bostaden. Bruksanvisningar och eventuella garantier är uppskattat att få som köpare. Det kan även vara trevligt att upprätta en lista på de eventuella hantverkare som varit och jobbat i din bostad. Färgkoder till de olika färgerna i bostaden är annan information som kan vara bra för köparen att ha.  Tänk dig in i köparens situation, vilken information hade du gärna fått ta del av som köpare? 

    Glöm inte att använda vår checklista som sitter i pärmen som delades ut vid kontraktskrivningen – där finns många tips och råd inför flytten. Eftersom det är mycket som skall klaffa denna dag, så är det skönt att kunna pricka av vissa bitar. 

  • 12

    Vi finns där när du behöver oss!

    När din bostadsaffär är avslutad så vill vi att du ska veta att vi finns till din hjälp också i fortsättningen. Året efter försäljningen skall du deklarera din bostadsförsäljning. Vi hjälper dig med den kapitalvinstberäkning som ingår i deklarationen. Kanske vill du i framtiden ha en värdering som kan leda till bättre lånevillkor? Tveka inte på att ta kontakt med oss vid frågor och funderingar. 

Vill du sälja din bostad
med oss?

Välkommen att fylla i formuläret så kontaktar vi dig för att boka in en värdering eller ett förutsättningslöst möte.





    Tävling

    Tävling

    Tävla och vinn ett gratis mäklararvode när du säljer med oss!


    Klicka här för att komma till tävlingen